KOLO, PLÁŠTĚ, SEDLO ...

Jaké si vzít na Míle kolo? Je lepší hardtail nebo full? Jaké zvolit pláště? Rychlý design na cesty nebo raději traktory do terénu? Bezdušáky nebo duše? A co sedlo? Na jakém sedle vydržíte sedět 15 hodin denně?

KOLO


Trasa závodu vede po cestách a pěšinách všeho druhu a sjízdnosti. Zároveň se jede za každého počasí a s tím musí každý závodník počítat. Určitě doporučujeme horské kolo MTB. Gravelová nebo hybridní kola pro tento závod nedoporučujeme, nicméně jsou závodníci, kteří je používají.

Diskuze se vede, jestli je lepší hardtail - kolo s odpruženou přední vidlicí, ale s pevnou zadní stavbou kola - nebo full (FULL MTB, full suspension) - kolo s odpruženou přední vidlicí a zároveň s odpruženou zadní stavbou. Závodníci používají oba typy. Zde jsou benefity, které závodníci nejčastěji uvádějí:

hardtail

  • nižší hmotnost,
  • snížená náchylnost na mechanické problémy,
  • lepší umístění brašen a láhví na pití.

full

  • vyšší jízdní komfort,
  • snížení nárazů do rukou při sjezdech,
  • větší komfort pro zadek.

Z hlediska kvality kola, doporučujeme sportovní nebo závodní třídu, nikoliv základní, městskou nebo turistickou. Během závodu je kolo vystaveno extrémní zátěži, jako jsou sjezdy po kamenitých cestách a stezkách, jízda v blátě, jízda v trávě, brodění v potocích, přenášení přes spadlé stromy a pády. Závodník v těchto situacích ocení, že se může na své kolo 100% spolehnout.

Doporučujeme, aby si závodník vzal na trať kolo, které v takových extrémních podmínkách vyzkoušel. Je celá řada závodníků, kteří Míle nedokončí jen proto, že přípravě svého kola nevěnovali dostatečnou pozornost a je také celá řada závodníků, kteří během celého závodu neměli s kolem jediný problém.

PLÁŠTĚ


Výběru vhodných plášťů věnují Mílaři hodně času a testování. Určitě je dobré vybírat ze závodních designů určených do terénu. Vyplatí se investovat do pevnějších verzí plášťů. Zkušení závodníci určitě půjdou do rychlejších designů, protože ví, co od trasy mohou čekat, a dovedou lépe odhadnout poměr rychlost/bezpečnost.

Velká diskuze se vede kolem "bezdušáků". Někdo chce mít jistotu a duši v kole vnímá jako základ. Někdo si spolehlivost bezdušáků vyzkoušel a věří jim. Oba tábory však vždy mají s sebou náhradní duši - nektěří i několik duší.

Asi samozřejmostí je kolo s lehkými 29'' ráfky. Narozdíl od 26'' je stabilnější ve sjezdech a menší valivý odpor závodníci ocení v každém kamenitém kopci.

SEDLO


Jestli se kolem výběru kola a plášťů vede mezi Mílaři polemika, tak sedlo je úplná alchymie. Zde si každý musí najít to své nejlepší a neexistuje doporučení jakou značku a typ pořídit. V sedle závodníci tráví více než 15 hodin denně a po několika dnech jízdy zaručeně poznáte, jestli máte to pravé sedlo nebo ne. Špatné sedlo a krvavý zadek se stal pro nejednoho závodníka důvod k předčasnému ukončení závodu.

Pokud bychom mohli poradit, tak:

  • zadek si musíte "otlačit",

  • sedlo testujte, pokud vás po 2 hodinách jízdy bolí zadek, máte špatné sedlo,

  • není ostuda mít na Mílích sedlo široké,
  • na sedle nešetřete peníze,
  • mějte kvalitní kraťasy,
  • najděte si osvědčený krém na hojení zadku.