Osobnosti 2020 mil - Milan Hanyk

První ze série rozhovorů před unikátním závodem na 2020 mil v rámci 11. ročníku 1000miles Adventure. Začneme pěkně z ostra a první vyzpovídaný je Milan Hanyk, držitel rekordu na Mílích, když v roce 2019 zajel z východu na západ jako první a dosud poslední čas pod 7 dnů, byť jen těsně. Ještě nikdo před ním nedorazil do cíle v neděli. Milan měl štěstí na počasí a až na jednu přeháňku jel celý týden za sucha, ačkoli první dny bylo extrémní vedro, což taky nepřidá na pohodě. Nicméně Milan tak mohl jít do rizika a minimalizovat bagáž, což se ukázalo jako zásadní. 

Letos se rozhodl vyzkoušet novou výzvu a totiž trasu 2020 mil. Zeptali jsme se ho s jakým do toho jde očekáváním...

Milane, v roce 2019 jsi předvedl výkon z říše snů a Míle zvládl za necelých sedm dnů. Zpětně - byl to plán? Byl jsi tak skvěle připravený? Nebo prostě jen "všechno zapadlo" jak mělo? Jaký na ten výkon mělo vliv perfektní počasí?

Ano, byl to plán. Matematicky jednoduchý - počet kilometrů dělený počtem hodin určil průměrnou rychlost, kterou musím dodržet. Podle toho jsem potom vytipoval místa na spaní, nákupy a podobně. Příprava to byla náročná, ale vzhledem k "nováčkovství" nutná. Bez počasí by to nešlo. Stačila ta jedna bouřka na Slovensku a mlha v Krušných horách, aby se mi nejelo dobře.


Jaké jsou ambice pro letošní ročník a trasu 2020 mil, kterou bys rád absolvoval? (tedy předpokládám :-)). Půjdeš do toho rovnou s tím, že jedeš 2020 nebo nic, nebo to necháš na situaci v průběhu závodu?

2020 bych absolvoval rád, ale rozhodnutí nechám až aktuální stav v Nové Sedlici. U takové trasy se nedá mluvit o ambicích, ta hlavní bude to dojet a přežít.


Dá se na tak dlouhý závod cíleně připravovat? Čím je ta příprava jiná než na dlouhé maratony, či klasické Míle? (pokud je jiná).

Na takové akce je nutné se cíleně připravovat. Těch aspektů je hodně - samotná jízda na naloženém kole, jeho ovládání s unaveným tělem a myslí, orientace v terénu a táboření. Příprava hromady necyklistického materiálu, akceptace jízdy za jakéhokoliv počasí. Celodenním pohybem spotřebujeme spoustu energie, kterou je potřeba umět přijmout. Všichni si před závodem musíme v hlavě srovnat, co od toho očekáváme a připravit se na dlouhý čas o samotě.


Jaká se dá zvolit na takovou akci taktika? Je o tobě známo, že nepotřebuješ moc spát, ale přece jen je to závod na minimálně dva týdny, vydrží tělo takový zápřah?

Myslím že po pár dnech si tělo zvykne na danou rutinu, postupně půjde dolů výkon a bude to hodně o hlavě - důležité bude se v případě nesnází nikde nezaseknout a nedělat chyby ve stravování. Osobně beru 2020 mil trasu jako třešničku na dortu, nehodlám se v první polovině šetřit :)


Máš z něčeho „strach“? Myšleno zda to vydrží tělo, nebo spíš řešíš techniku?

Nenazvu to strachem, ale deštivo bych úplně nemusel. Ale často si přeju hezké počasí na důležité akce a celkem mi to vychází (takže klidně plánujte dovolenou na červenec, bude slunečný :) ). Strach mám o tělo. Nerad vzpomínám na první noci po Mílích 2019, kdy mě nenechaly spát křeče v rukách - karpály dostaly co proto. Techniku řeším dost, ale tam se dá hodně ovlivnit výběrem materiálu a z toho obavy nemám.


Co vybavení, jedeš na jistotu a vezeš maximum věcí, nebo jdeš raději do rizika a spoléháš na počasí a improvizaci?

Jako při první účasti chci vézt právě to minimum věcí, které mi umožní uskutečnit plánované cíle. Ale asi stárnu a v seznamu mi přibývají nové věci.


Dá se odhadnout případný čas závodu za dobrých podmínek?

Nedá, ale zkusím to. 7 (8) dní tam a 10 (11) zpátky. Takže celkem 18 dní, když bude rozumné počasí. Ale klidně to může být přes 20, když nás na jihu nepustíte na asfalt a často sprchne :)


Na co myslíš, když při závodě týden jen jedeš na kole a řešíš maximálně kde se najíst a kde přespat? Zvládáš toto "bytí sám se sebou?" :-)

Většinou řeším právě to jídlo... Ale myslím na všechno možné, na začátku mi v hlavě rotovaly nesplněné úkoly, praktické věci, pak jsem měl fáze vymýšlení nových věcí, ale jak si to člověk nezapíše... :) A postupně se to vážně omezovalo na základní životní potřeby a odečítání kilometrů. Bude to dlouhé a hlava bude mít ještě větší vliv, než na klasických Mílích.