Osobnosti 2020 mil - Michal Ozogán
Michal Ozogán se k Mílím dostal především prostřednictvím svého otce Petra, který stál na startu hned prvního ročníku a jako jediný i všech následujících. V první fázi jej považoval za "blázna" a moc nerozuměl jeho motivaci. Nicméně postupem času se i on postavil na start a to dosud čtyřikrát.
Během času se Michal vypracoval do širší skupiny favoritů. V roce 2019 totiž dojel do cíle za necelých 9 dnů na osmém místě a rok 2020 měl rozjetý podobně, nicméně zdravotní problémy jeho snahu ukončily. Nyní se chystá na dosud největší výzvu - 2020 mil! Jak se chystá? Co od závodu očekává? Zeptali jsme se...
Michale, je známo, že tvůj otec se jako jediný zúčastnil všech deseti předchozích ročníků a proslýchá se, že jsi ho na začátku považoval spíš za blázna. Znamená to, že už to nepovažuješ za bláznovství, nebo už jsi blázen i ty? :-) Můžeš rozvést tvůj původní a dnešní pohled na závod 1000miles?
Myslím, že slovo blázen nemá mezi sportovci negativní konotaci, a že se tak můžeme označovat na potkání a nikoho neurazit. Na začátku jsem byl spíš jen nepozorný fanoušek, který si nedokázal reálně představit, co všechno musí účastníci na trati překonávat.
První ročník byl pro mě taková opravdová zkouška dospělosti. Maturitu sice mám, ale tam člověk jen vyblije pár znalostí a vlastně to celé přejde jen s pár krůpějemi potu. Ocitnout se ale úplně sám ve Slovenských horách a řešit nejrůznější situace bez možnosti utéct, vyžaduje hodně velký úkrok z komfortní zóny.
Jelikož mám letos vyrážet popáté, už pro mě Míle znamenají něco jiného. Odjel jsem si pár dalších závodů, sleduji co se jezdí ve světě a už je to pro mě celoroční koníček. Není o tom se jen v létě hecnout a něco ujet. Někdo sbírá nálepky od piva, někdo pěstuje bonsaje a někdo sedne na kolo a jede, dokud nepadne.
Ty máš za sebou už několik účastí v závodě 1000miles, každou další se tvůj výkon výrazně zlepšuje. Znamená to, že přizpůsobuješ i přípravu už cíleně na Míle? Respektive, jak zásadní roli hrají zkušenosti?
Přípravy může být více druhů. Můžeme se bavit o fyzické, psychické nebo obecně plánování. Za ty roky se mi spíše zvětšovat nájezd kilometrů, ale nemyslím si že bych v tom měl nějaký extra systém. I když se letos snaším trénovat více s rozmyslem, pořád to není tak, že bych na kole seděl den co den. Rád běhám a dělám i další aktivity, které s Mílemi vlastně tolik nesouvisí. Přípava pro mě není modla. Věnuji jí nějaký čas, ale snažím se to dělat chytře. A jak jsem psal dřív, je to spíš zábava.
Zkušenost hrají obrovskou roli. Ať už jde o znalost trasy, umění poradit si v prekérních situacích nebo obecně, co tělo začně po několika dnech dělat. Je možné studovat deníky ostatních závodníků, vyptávat se na vše možné i nemožné, ale jakmile sedíš na kole, každý to začne vnímat jinak. Zkušenosti mi pomohou spoustu situací překonat s ledovým klidem.
Letos plánuješ absolvovat trasu 2020 mil. Dá se na tak dlouhý závod připravovat nějak cíleně? Přece jen jsou to dva a více týdnů intenzivního sportovního výkonu…
Určitě dá. Problém je, že nikdo si nemůže být jistý jak. Jen velmi těžko se dá použít metoda pokus/omyl, protože taková vzdálenost se nedá jezdit každý měsíc a zkoušek. Nejdůležitější bude nedojet do Sedlice roztřískaný na kousky. A jak teď na to? Na to se samozřejmě snažím přijít.
Jaké máš plány pro trasu 2020 mil?
Budu mít podrobný itinerář jako loni. Na Tanečnici jsem měl asi hodinové zpoždění za plánem, což byl podle mě dobrý výkon. Letos nepřepálit start, když jsem se díval zpětně nasvojí tepovku tak jsem jel jak šílený. Rozhodující bude dojet co nejdříve na Slovensko, v něm se toho kvůli zákazům nedá moc vymyslet.
Cesta zpátky už bude užívačka. Nová místa a pořád budu potkávat Jižany na trase. Možná od nich vyškemrám tyčinku.
Co od toho závodu čekáš? Je to zase po letech nové v tom, že nikdo na startu moc neví, do čeho jde…
No na startu to ještě nebude tak hrozné. Do Sedlice mám relativně jasno. Ale druhá část zpátky bude určitě obtížnější, pokud nebude možné si ji naplánovat. Nebudu vědět za jak dlouho projedu medvědí úseky, nebudu vědět, kdy je na cestě příští večerka nebo vhodný přístřešek. Myslím, že to opravdu zajímavé není ani tak dvojnásobná vzdálenost, ale spíš utajená trasa.
Pojedeš od začátku s tím, že jedeš 2020 mil, nebo to definitivní rozhodnutí necháš až do Sedlice?
Definitivní rozhodnutí může být i ve Františkově. Existují samozřejmě scénáře, které mě mohou vyřadit ze hry, ale jedu 2020 mil a co bude na trase, nedokážu odhadnout. Ale už 14 dní jsem už jednou na trase vydržel, takže tak hrozné to snad nebude.
Budeš uzpůsobovat nějak i vybavení a kolo, nebo vycházíš z toho, co znáš z posledních let?
Určitě budu vycházet z výbavy, co jsem vozil předchozí roky. Za tu dobu jsem už poznal její slabiny a silné stránky. Nicméně mám pořád chuť něco vymýšlet, ubírat a přidávat, takže zase budu na startu vypadat trochu jinak. Čeká mě ale ještě několik generálních zkoušek, tak jsem schopný říct jak přesně.