DEN 35 - 5.8.

DEN 35 - Smutno v cíli.

Do teď dojížděli závodníci v pravidelných intervalech jednoho dne. A bylo to příjemné, měli jsme čas na každého osobně. Za včerejším Michalem Poláčkem se ale udělala díra. Je nám sice smutno, ale aspoň tak máme čas se nadechnout a trochu se ohlédnout. Účastníci přišli na jedno zjištění, které si já ověřil už dávno. Čím déle závod trvá, tím více se tělo přizpůsobí zátěži a podmínkám, ve kterých se nachází. První půlka je více devastující než ta druhá. Na počátku se tělo pomalu přizpůsobuje na výrazně jiný a podstatně těžší režim, než je běžně zvyklé (u někoho déle, u někoho rychleji). Nejde jen o svaly, ale hlavně i o adaptaci celého organizmu (plíce, ledviny, játra, srdce, … ). Do druhé půlky (myslím do druhých 1000 mil) už najíždí s přizpůsobeným organizmem. Ne, že by bylo druhých 1000 mil lehčích, jsou fyzicky těžší, únava se načítá, ale tělo si s ní nějak líp umí poradit a funguje už ve stavu, kdy má také nastavenou hranici, přes kterou vám nedovolí jít, aby nedošlo k destrukci. To je i důvod, proč jezdci vypadají ve Finishi 2 020 mil lépe než v F1000. Většina dokonce tak, že by mohla pokračovat dál. To, že už se jim to zdálo dlouhé je otázka jiná.

A o tom vypovídá i to, že pokud někdo vzdal, bylo to v první půli nebo skončil na tisícovce. Všichni, co se otočili (což byla polovina těch, co chtěli 2020 mil) už tu druhou odjeli bez výrazných fyzických problémů a nikdo nevzdal. Jen hrubým výpočtem druhá tisícovka trvala v průměru o 1,4 dnu déle než ta první. Není to ale jen únavou a zpomalením. Jde o to, že stále foukal západní vítr a někdy výrazný. Tzn. že v první tisícovce pomáhal a ve druhé brzdil, což minimálně den na tuhle vzdálenost může udělat. A těm vzaději přibyly bouřky, déšť a bláto. Takže ani to tempo závodníků ve druhé půli nebylo nijak nižší, přestože když se otáčeli už za sebou měli 1 600 km, tedy podle účastníka 7-14 dnů značné námahy. Dokonce se stává, že se to rozjede a ta druhá půlka je někdy lepší a rychlejší než ta první. Zas úplně nahrubo přibližně stejně rychlé obě poloviny měli třeba Jirka Dolejš, Martin Parůžek, Michal Poláček nebo koloběžkář Gerge Beyk Míl a dokonce tu druhou rychlejší Klára Holásková a Tomáš Novotný.

Věříme, že i ti čtyři bojovníci (2 bikeři a 2 chodci) na 2020 mil neporuší pravidlo a také nevzdají. Těšíme se na vás a oživení cíle, držíme palce!

A samozřejmě přejeme hodně štěstí i neúnavné chodkyni Anně Litovčenkové na severní trase směřující do cíle F1000. Má nyní za sebou Strážovské vrchy a čeká ji nádherná Velká Fatra. Klobouk dolů i před Annou.

F2020   Honza Kopka