Baterie a další zdroje energie

Míle jede průměrný účastník 10 až 14 dnů. Potřebuje mnoho spotřebičů, od navigace, světla, telefonu apod. Jak to všechno napájet? Vézt baterie, využít powerbanky? Nebo nějaký přírodní zdroj? To je mnoho otázek, které trápí každý rok především nováčky. Proto jsme poptali pár zkušených matadorů závodu 1000miles a udělali z toho krátký přehled všech pro a proti...

Existuje mnoho pohledů na věc. Jsou tací, kteří se pokoušejí Míle pojmout se 100% soběstačností, ale je to extrémní pojetí.

  • Lze využít solárního panelu například na batohu, ale toto funguje jen za slunečného počasí. Lze tak ale klidně nabít telefon či světlo na celou další noc jizdy. 
  • Další variantou je dynamo, typicky v předním náboji. Elegantní varianta, která vám zajistí USB zásuvku na řídítkách a možnost nepřetržitého nabíjení. Odpor kola je minimální. Ovšem funguje to jen od určitých rychlostí (cca 12 km/hod) - takže problém v kopcovitých terénech, přece jen nahoru tlačíte mnohem déle, než následně sjíždíte. A svou roli hraje určitě váha dynama…

Nejčastěji ale nezbývá, než se spolehnout na externí zdroje.

  • baterie - pro potřeby navigace a světel se nejčastěji využívají klasické AA, nebo AAA baterie. Je potřeba, aby si každý sám našel ty pravé. Velmi obecně jsou dvě možnosti 
    • drahé “značkové” baterie (nejčastěji jsou využívány Energizer ultimate lithium). Výdrž v navigaci je uváděna na 1,5 až 3 dny (dle typu a nastavení navigace).
    • levné (typicky Lidl nebo Ikea). Výdrž se uvádí na 12 až 15 hod (dle typu a nastavení navigace), čili čtvrtinová

      Takže spíš záleží, v jaké cenové akci člověk ty které koupí. Aspektem jsou jednak váha (pokud povezete hodně levných baterií, přece jen jsou to gramy navíc) a ekologie (spotřeba levných baterií bude čtyřnásobná a ty se pak musí někde likvidovat).
 
  • Další možností jsou dobíjecí baterie, ale to už dává spíš smysl navigace či čelovka s integrovanou baterií. Do hry vstupuje nabíječka, což je zase váha navíc a nutnost najít zdroj elektřiny. To můžete rovnou nabíjet daný přístroj.

Podrobnější informace k různým typům baterií použitých v navigacích, jako i doporučení na úsporné nastavení navigace najdete v článku Nastavení zařízení Garmin etrex

 
  • Powerbanka je v dnešní době téměř nezbytnost. Mílaři vezou jednu, nezřídka dokonce dvě. V řeči čísel jedna powerbanka dobije telefon a navigaci. Při dobré konstalaci a energeticky šetrném nastavení tak lze vydržet tři, extrémně až čtyři dny. Pak je ale potřeba počítat s delší pauzou (v řádu hodin) na dobíjení. Ale pokud počítáte s dvěma zastávkami za den na jídlo (každá 30 minut) a pokaždé dobijete všechna zařízení, lze bez problémů takto absolvovat Míle a nepoužít jedinou baterii...

Na Mílích má pak každý účastník možnost si na CP poslat náhradní baterie (nově i nabitou powerbanku). Tento balíček se odevzdává na startu závodu na předem určené místo a musí splňovat dva parametry - maximální rozměr 20 x 20 x 20 cm a viditelné označení startovním číslem a příjmením závodníka! V balíčku přirozeně nesmí být nic jiného, toto by vedlo k penalizaci.