15. 6. 2015

Trasa závodu již je dokončená, oficiální zvěřejnění proběhne ale až přesně týden před vlastním startem. Ten proběhne v neděli 5. července 2015 v 15 hodin v obci Nová Sedlica, což je nejvýchodnější slovenská dědina u ukrajinsko-polsko-slovenského trojmezí. Pro 150 závodníků ze 7 států světa je připravena trasa v délce 1623 km s převýšením téměř 40 km převážně horami napříč bývalým Československem. Cíl závodu bude tradičně v nádherné hrázděné chalupě chebského stylu ve městě Skalná v západních Čechách.

Základní kostra trasy je daná již od prvního ročníku. Je velmi rozmanitá od lehkých cest až po nesjízdné úseky a vede co nejvíce přírodou mimo civilizaci. Varianty západ–východ a východ–západ se od sebe v některých úsecích liší. Přesto každoročně dochází k drobným úpravám z různých důvodů jako jsou například povolení nebo volba lepší varianty některých částí trasy. Stejně jako každý rok se změnilo umístění kontrolního stanoviště u Trenčína. Přes Vizovickou vrchovinu pojedeme východněji, v Krkonoších tentokrát vynecháme Strážné. Byla vylepšena část trasy před Děčínem, v okolí vodní nádrže Fláje v Krušných horách jsme zařadili atraktivní singlovku po starém náhonu.

Zajímavými body trasy jsou například nádherné scenérie pod Nízkými Tatrami, divoká Velká Fatra s úchvatnými výhledy, kde se nachází i nejvyšší bod celé trasy – Krížna (1574 m n. m.). Kromě stávajících brodů na Slovensku přes Laborec a Ondavu se závodníci mohou těšit také na brodění Váhu u Trenčína.

Vzhledem k hojnému výskytu medvědů musí závodníci absolvovat slovenskou část trasy s rolničkou.

Slovensko-českou hranici překročí závodníci na vrcholu Javorníku (782 m n. m.) v Bílých Karpatech. Trasa opět vede kolem evropské rarity, horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně, která se v roce 2005 zařadila na první místo ze sedmi divů Česka.

Přibližně v polovině závodu je vypsán kratší cíl Finish 500 v Jeseníkách, v zázemí X-parku Františkov. Tady se mohou závodníci rozhodnout, zda budou pokračovat dál do cíle celé trasy 1000 mil nebo zde skončí.

Trasa závodu odtud vede přes pusté Jeseníky, hřebeny Orlických hor, skalnaté Broumovsko, náročné Krkonoše, malebné Jizerské hory a lesnaté Lužické hory. K nejsevernějšímu bodu trasy i České republiky, mystickému místu Nordkap, vede obávaná divoká stezka. Následně se pokračuje nádhernými cestami Českým Švýcarskem, úchvatnými Labskými pískovci a nekonečnými Krušnými horami.

Nejrychlejší závodníci budou v cíli očekáváni po 8 dnech, nejpomalejší bikeři a pěší po 3 týdnech. Trasa je pevně dána pomocí GPS. Závodníci se v cíli prokazují záznamem GPS, na kterém je vidět jejich postup na trase. Závod se jede bez zabezpečení, tzn. že jakákoliv cílená podpora je zakázána. Nefunguje moc ani velké plánování, vše je o improvizaci. Každý si určuje sám, jak dlouho pojede, kdy a kde bude odpočívat, kde a jak bude spát nebo se stravovat. To nejlépe vystihuje hláška „Účastník 1000 mil nejí, když má hlad, ale když má příležitost!“