Dnešní mílový den je ve znamení dojezdu prvních závodníků do X Parku ve Františkově. Na tomto krásném místě v moravských Jeseníkách je jako každý rok cíl 500 mil. Zde se mohou závodníci rozhodnout, zda pokračovat dál do cíle celé trasy 1000 mil nebo skončit.

Než však do X Parku dorazí, mohou se pokochat unikátním zážitkem. Trasa je vedena kolem evropské rarity horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně, která je od roku 2005 zařazena mezi sedm divů Česka.

Jako první projel obloukem v 15:39 se startovním číslem 60 Filip Degl. O necelé tři hodiny později v 18:23 se ukázal Jan Tyxa (76), v 18:48 Jirka Bejk Míl (13) , jako čtvrtý přijel v 18:54 Petr Tichý (6) a pro dnešní den asi posledním závodníkem přijíždějícím do pomyslné půlky závodu se stal Ondřej Semerád (40) v čase 23:03.

Bohužel si nikdo neuvědomil, jaký zvrat v povětrnostních podmínkách může způsobit problémy v pokračování závodu. Teplota během 24 hodin klesla o 24 °C .

Těsně před odjezdem Filipa z X Parku se náhodou dozvěděl Honza Kopka, že celé západní Jeseníky v oblasti Králického Sněžníku, právě kudy projíždí naše trasa, byly stromy pokácené jak sirky včerejší brutální vichřicí. Byla to zrovna ta nejkrásnější část naší jesenické trasy. Filipa zastavili na poslední chvíli. Větší problém byl ale jak to vyřešit. Sehnali místního revírníka, dotáhli do F500, sedli si s ním k mapě s trasou závodu a on postupně obvolával kolegy, jejichž revírem trasa vede a zjišťoval stav oblastí. Dlouho to vypadalo dobře, až nakonec přichází informace, že velká část trasy je absolutně neprůchozí a je dokonce vydán zákaz se do těch oblastí vůbec vydávat až do 7. října. Co s tím? Všichni mají v GPSce nahranou trasu a teď musí jet jinudy. Nakonec holky v centrále v Jablonci tvoří narychlo z map objízdnou trasu v souřadnicích a odesílají ji do Františkova. Tam budou muset organizátoři nahrávat do GPS přístrojů postupně všem pokračujícím závodníkům. Problém tras tvořených z map ale je, že neodpovídají skutečnosti a vykazují veliké i několika set metrové odchylky. Šéfová centrály Lada Pěničková je ale pro snížení tohoto rizika „konzultovala“ souřadnice s google mapou.

Řešením problému zdrželi Filipa o 1:20 hod. Během čekání se u něho dostavila únava a na trasu již nevyrazil, jak plánoval, a zvolil odpočinek a přespání. Přestože problémy byly způsobeny vyšší mocí, je jasné, že to asi ovlivnilo jeho další postup a od jeho času budou odečteny 2 hodiny.

Skoro všichni další závodníci tady na F500 od počátku volili spánek a odjezd až ráno. Takže jich se zdržení netýkalo. Jiné to bylo u „Beyka“, který jako jediný vyrazil ještě na noc v 21:16. Za dvě hodiny od Beyka přichází zpráva, že oblasti, které měly být OK, jsou také neprůchodné díky popadaným velikým stromům a vítr a teplota 4°. Beyk se vrací úplně zmrzlý a bude se řešit i jeho ztráta času a sil. A znovu se rozjíždí přetrasovávání. Dnes se bude netrpělivě čekat, až někdo konečně projede a potvrdí, že objížďka je v pořádku.